Verrassend Bali en onder water op Flores

18 juli 2017 - Ubud, Indonesië

Het leven is heerlijk in, maar vooral ook buiten het centrum van Ubud. De plaats ligt midden op Bali, is een echt kunstenaarsdorp en is beroemd om zijn vele ambachten, handwerk en dansen. Van zijde tot houtsnijwerk en van goud, zilver, glas tot stenen beelden, alles is hier te koop. Daarnaast is Ubud groen, authentiek en er hangt een heerlijke vibe. De traditionele hindoe-cultuur trekt veel natuur-lovers aan, extreem veel yoga freaks en mede daardoor is er super veel keuze in healthy food cafe's. Prachtige cafés en restaurantjes met heerlijke vega gerechten, gezonde salades en smooties.

Het centrum zelf is behoorlijk druk en toeristisch, wat enorm veel verkopers aantrekt. Ik ben al een beetje allergisch voor al dat gevraag en gepush, dus veel tijd breng ik er niet door. Ik vond een paar leuke plekjes om een cappuccino te drinken, te lunchen en te eten en waag me een keer over de markt, die je gezien moet hebben volgens de reisgidsen...... nou, van mij hoeft dat dus echt niet. Een echte prullaria, kleding, souvenir markt in een klein smal straatje is niet echt mijn ding. Er zijn wel enorm veel leuke winkeltjes en boetiekjes met kleding, accessoires, kunst en dergelijke in Ubud. De verkopers in de winkeltjes zijn erg vriendelijk en niet pusherig, ik vond het een verademing.

IMG_3431IMG_3412

De meeste tijd breng ik eigenlijk door in m'n prachtige guesthouse op het balkon. De wifi werkt hier prima, dus ik heb alle tijd om m'n blog te schrijven, te plaatsen en de rest van m'n reis te plannen. Het is nog maar 2,5 week en dan reis ik terug naar Nederland. Ik moet keuzes maken, wat wil ik de laatste weken nog doen en hoe ga ik het 'probleem' visum verlengen oplossen? In eerste instantie had ik bedacht om dan het land maar uit en desnoods weer in te reizen of naar een ander land te reizen, maar ik schrok behoorlijk van de ticketprijzen. De afgelopen tijd heb ik aardig wat gevlogen en meestal waren dat tickets tussen de 25 en 80 euro. Nu moest ik 130 euro betalen voor een one-way naar Singapore en zelfs nog meer naar Kuala Lumpur. Ondertussen wist ik dat ik nog een paar dagen wilde duiken, maar waar dan? Door te lezen en te struinen op internet kwam ik de liveaboard mogelijkheden bij de Komodo Islands tegen. Wow, dat is gaaf (en prijzig). Je bent gedurende een aantal dagen en nachten op een boot (leeft aan boord) en duikt dus vanaf deze boot, steeds weer op andere duiklocatie. Zo kun je gemakkelijk 3-4 duiken per dag doen en ben je geen tijd kwijt met in- en uitvaren naar de haven. Voordat de dag-boten op een duikstek aankomen, hebben de gasten van de liveaboard de eerste duik er al opzitten en is het dus veel rustiger op de duikspots. Het was even zoeken en behoorlijk puzzelen qua data, maar uiteindelijk vond ik een redelijk betaalbare 4-daagse trip op liveaboard boot in het Komodo National Park bij Flores. En het bleef puzzelen, want ik moest ook nog regelen dat m'n visum verlengt werd en ook dat is via een tussenpersoon gelukt. Op vrijdag vlieg ik van Bali naar Labuan Bajo op Flores, daar ga ik woensdag aan boord tot en met zaterdag en op zondagavond vlieg ik laat terug naar Bali (omdat je 24 uur niet mag vliegen na je laatste duik). Op maandag moet ik dan bij de immigratiedienst m'n vingerafdrukken en pasfoto's laten maken en dan kan ik op donderdag om 18 uur m'n paspoort en visum ophalen, vrijdag van Bali naar Kuala Lumpur vliegen en dan op zaterdag naar Amsterdam. Wat een gezoek en geregel, maar qua planning lijkt het te passen, nu de daadwerkelijke uitvoering nog.

Loslaten dus maar......... alle vluchten zijn geboekt en betaald (dankzij de grote hulp van m'n medereisleider Marc in Nederland), de plek op de boot is bevestigd, hotel op Flores is geboekt en m'n paspoort is onderweg naar de immigratiedienst in Denpasar, waar ze 10 werkdagen de tijd nodig hebben om m'n visum te verlengen. Het grote genieten kan weer verder op Bali.

IMG_3330IMG_3321IMG_3087

Je kan er eigenlijk best een poosje 'niets' doen op Bali, beetje rondrijden, wat eten en drinken onderweg en 's avonds naar een restaurantje of cafe voor wat gezelligheid en wederom eten en drinken. Het eten is hier heerlijk, er zijn veel gezonde gerechten op de menukaarten te vinden. Veel vegetarisch, veganistisch en groenten en fruit. Heerlijk na alle rijst, kip en ei met veel olie gerechten!

Uiteraard tour ik weer veel rond op m'n gehuurde scooter, ik blijf het een uitvinding vinden! Het geeft me zo'n vrijheid om te gaan en staan waar ik wil, ongeacht de tijd en daarnaast is het veilig als je maar rustig rijdt en goed oplet op je medeweggebruikers. Te voet voel ik me als vrouw alleen veel onveiliger in het donker of op onbebouwde stukken, op de scooter helemaal niet. Ik blijf het fantastisch vinden om over kleine weggetjes en door dorpjes de omgeving te verkennen. Tevens bezoek ik de beroemde rijstvelden van Tegalalang. Ook dit is al heel toeristisch, maar wel leuk om er even te zijn. De Tempel Gunung Kawi Sebatu is iets rustiger, ik ben er zelfs een tijdje helemaal alleen! De tempel werd gebouwd als eerbetoon aan de God Wisnu, die over water regeert. De Balinezen geloven dat het water kracht geeft aan het leven. Een natuurlijke bron stroomt uit het hart van de tempel in een bassin, alleen de heilige priester mag dat heilige water waar grote goudvissen in zwemmen aanraken. In de andere bassins met bronnen mogen de gelovigen zich reinigen. Ik dwaal weer een poosje rond en vind de sfeer hier heerlijk. Ik vind de natuurlijke met mos bedekte tempels, beelden en bassins heel sfeervol, rustgevend en prachtig.

IMG_3235IMG_3238IMG_3421IMG_3424IMG_3241

Op donderdagmorgen neemt Wayang, de eigenaar van m'n guesthouse me mee naar de local markt en z'n originele Balineese huis. Hij vindt het leuk om zijn gasten wat van de gebruiken en de bijzondere tradities te vertellen. De markt start al om 5 uur en staat vol met groente en fruit verkopers, vlees, vis en kruiden, maar ook complete Indonesische ontbijtjes (geserveerd in een bananenblad). Het meest bijzondere is dat er veel kraampjes zijn waar de benodigdheden voor de offeringen gekocht kunnen worden. Bloemen, takjes en offerbakjes, als ook de kant en klare offer bakjes. Overal   op straat zie je kleine offeringen die de Balinezen dagelijks doen.

IMG_3340

De Balinezen zijn een diep religieus volk die het Bali-hindoeïsme nastreven, een mix van hindoeïsme, animisme (alles heeft een ziel) en voorouderverering. Zij zien hun eiland als een wereld van goden en demonen. En een kwart van het inkomen gaat op aan de verering van de voorouders en goden. Zo zal men in elk huis een offerplaats vinden en in ieder dorp minimaal 3 tempels.

Wayang laat me vol trots z'n Balinese huis zien. Traditionele Balinese huizen bestaan uit een aantal gebouwen omgeven door een muur met een toegangspoort met 2 smalle deuren en daarachter direct een klein muurtje, met een boeddha, om het zicht naar binnen te onttrekken. Je komt op een soort binnenplaats, waar meerdere gebouwen staan, waar de familie/verschillende gezinnen wonen. In een van de hoeken is de tempel/offerplaats van het huis. Je mag overigens geen enkele tempel op Bali betreden als je je menstruatie periode hebt en je moet 'behoorlijk gekleed' zijn, je schouders en knieën moeten bedekt zijn, een sarong wordt erg gewaardeerd. Elke reiziger heeft eigenlijk wel een sarong/omslagdoek in de tas en als je die niet hebt, kun je altijd een lenen. De omslagdoeken zijn altijd handig, in vliegtuigen en bussen is het meestal erg koud vanwege de aico en het functioneert ook prima als handdoek als je wilt zwemmen of ergens zitten. Wayang verteld me veel over het leven op Bali, de vele gebruiken, tradities, regels en over de ceremonies. Erg interessant om eens van dichtbij te zien en mee te maken, maar ook om een beetje te begrijpen wat de Balinese religie inhoudt.

Even verderop naast mijn guesthouse is Ashram Munivara, een soort tempel met ceremonies en waar een Guru een soort levenslessen geeft. Elke avond hoor ik op mijn balkon hun muziek met bongo's en trommels en gezang. Het lijken een soort mantra's en het wekt mijn nieuwsgierigheid. Ik ga een kijkje nemen en ontmoet daar 2 Deense meiden die net aangekomen zijn en een week intern gaan. Maar ze kunnen me ook niet precies vertellen wat en nu precies gaande is. Ik besluit om volgende week als ik weer op Bali ben het uit te zoeken en als het kan een les of sessie te volgen. De mystieke, spirituele en op het-voelen-gerichte vibe intrigeert me mateloos hier, best bijzonder voor een nuchter wichie uut Exloo.......

IMG_3252IMG_3230IMG_3336IMG_3434

En dan is het alweer vrijdag en neem ik afscheid van Wayang en Bali. Gelukkig kom ik terug na m'n tripje na ar Flores, ik vond het onverwacht een heerlijke plek.  Ik had zelf het idee dat ik het veel te toeristisch zou vinden, maar voor nu viel me dat ontzettend mee. Wayang brengt me naar het vliegveld, toch wel bijna 2 uur rijden in het drukke verkeer rondom Denpasar. Ik vlieg met Garuda en in tegenstelling tot Lion Air vliegen ze keurig op tijd naar Labuan Bajo op Flores. Hier staat de driver van de duikschool op me te wachten en neemt me mee naar het kantoor om de administratie af te handelen en gear te passen voor m'n duiktrip op de boot.

Labuan Bajo is een klein plaatsje aan de kust van het eiland Flores en is de laatste jaren enorm gegroeid door het aantal toeristen dat het Komodo National Park bezoekt. Tussen Sumbawa en Flores in liggen de bijzondere Komodo eilanden. Deze bestaan uit het eiland Komodo zelf, Padar, Rinca en een aantal kleinere eilanden. De eilandengroep is vooral bekend omdat je er de komodovaraan kunt bewonderen. Deze varaan kan wel tot drie meter lang worden en het is daarmee de grootste hagedis ter wereld. Daarnaast kan je in de Komodo eilanden ook fantastisch duiken en snorkelen.

Ik ben een paar dagen in Labuan Bajo en vermaak me weer met rondtoeren op de scooter en boek nog een dagtrip naar Komodo Island, Padar Island en snorkelen op Pink Beach en Manta Point. Een vol programma voor 1 dag, we vertrekken dan ook al om 7 uur. Na 1,5 uur houdt de motor er mee op (het is ook niet de meest moderne boot :-)) en wachten we 1,5 uur op vervanging. Een nog oudere boot neemt ons mee naar  Komodo Island, waar een ranger ons rondleidt door het park. Het is heet en de varanen laten zich niet echt zien, we spotten er 3 kleine, een beetje teleurstellend, maar zo werkt het nu eenmaal in de natuur. De volgende stop is Padar Island en dat maakt veel goed. Na een klim van een uurtje staan we op de top van de heuvel met een fantastisch uitzicht. De blauwe zee, de lucht met wolken en het groen van de eilanden, het is echt prachtig. Een fotografe die mee is, stuurt me onderstaande foto........

IMG_3682

We snorkelen bij Pink Beach (het zand zou roze moeten zijn, maar het is gewoon wit :-)) en varen daarna door naar Manta Point. Hier leven de enorme manta rays, die wel 4-5 meter doornee kunnen worden. Onze schipper geeft aan wanneer we moeten springen vanaf de boot en tot onze grote verbazing zien we inderdaad 2x een manta. Erg indrukwekkend, wat een enorme beesten zeg!

En dan is het eindelijk tijd om in te checken op de liveaboard boot bij Komodo Dive Center. De driver van de duikschool haalt me op bij m'n hotel en ik maak kennis met de overige gasten die ook 4 dagen meegaan. We zijn met z'n tienen, 2 stelletjes, 3 vriendinnen en 3 solo reizigers. Onze spullen worden naar de dagboot gebracht, waar onze duikspullen ook al zijn en na 1,5 uur varen is onze eerste duik. Een prachtig koraal en veel vissen, ik kijk m'n ogen weer uit. Wat is het onder water toch prachtig! De tweede duikstek is Manta Point, waar ik ook al gesnorkeld heb. Onze duikmaster Juvens geeft aan dat het kan zijn dat we geen manta's zien, de natuur laat zich tenslotte niet dwingen. We zijn nog maar een paar minuten onder water en we zien er al een. Niet heel groot, maar toch! Er staat veel stroming en we moeten dicht bij de bodem blijven en nadat er een grote manta ons voorbij zwemt, moeten we ons vasthouden aan de stenen op de bodem. Hoe bijzonder, de manta komt terug om ons te bekijken en zweeft langzaam over ons heen. Wow, wat een enorm beest en wat prachtige ervaring. We kunnen ons geluk niet op als we nog 2 grote exemplaren zien onderweg en even later als we weer op de grond liggen, maar liefst 5 op een rij voor ons langs zweven........  als we weer boven komen kunnen we alleen maar heel hard lachen en blij zijn (dat lukt onder water niet goed). Wat een bijzondere duik!

IMG_4060

IMG_4210

Na de lunch op de boot worden we afgezet op Rinca Island om ook hier de Komodo varaan te bekijken. En warempel, hier zagen we er weer 3 en konden zelfs redelijk dichtbij komen. De varanen zijn niet echt agressief, maar als ze bijten is het wel vaak dodelijk. Ze hebben een behoorlijk aantal bacteriën in hun speeksel, die uiteindelijk de dood veroorzaakt. Je kan het niet geloven als je ze ziet, ze zien er traag (en ontzettend lelijk) uit, maar het blijkt dat ze 20km per uur kunnen lopen.

IMG_3793IMG_3785

We varen naar de liveaboard caramaran Mastro Aldo en kunnen daar aan boord en inchecken. Maar liefst 12 man crew is aanwezig op de boot. Van kapitein tot engineer, van koks tot motorbootsmannen, een tour leider en natuurlijk 4 divemasters, die ons begeleiden tijdens het duiken. Er zijn tevens 2 motorbootjes mee, die ons naar de duikspots varen. Ik deel m'n hut met Paula, die ook alleen reist en zij besluit de eerste nacht op het dek te slapen. Ik heb een privé hut dus, maar het is er wel erg warm en ik besluit de overige nachten ook aan het dek onder de sterrenhemel te slapen. Er liggen een paar  matrassen, beanbags en dekens en als het hard waait wordt aan de zijkant het zeil naar beneden gehaald. Met z'n vijven liggen we er best knus en slapen we prima! Om 5.15 uur worden we 's ochtends wakker van de motor van de boot die naar de duiklocatie vaart, blijven we nog even liggen en kijken naar de zonsopgang, voordat we beginnen met een small breakfast en de eerste duik om 6.30 uur.

IMG_4207IMG_3863

IMG_3951

De dagen op de boot hebben elke dag ongeveer hetzelfde schema. Eten, duiken, eten, slapen, en dat 4 keer per dag...... ontzettend zwaar schema :-) De nightdive vond ik niet zo bijzonder, behalve dan dat ik het ontzettend koud vond, dus die skip ik de volgende dagen, net als de meesten van de groep. Samen met Britse Paula, Deense Irene en onze divemaster Iljam duik ik dus 3 tot 4 keer per dag, steeds op een andere locatie en ik vond het echt fantastisch. Alles was supergoed en strak geregeld, de uitrusting was prima, de crew was heel behulpzaam en gezellig, de overige gasten waren leuk, het eten heerlijk en de duiklocaties geweldig. Wat ik echt heel goed vond waren de uitgebreide briefings die we kregen over elke duikstek voordat we te water gingen. Zo wist je heel goed wat je te wachten stond, waar op te letten en welke dieren we konden verwachten. Het Komodo Nationaal Park staat ook bekend om z'n sterke stromingen. Door de goede briefing wisten we wat te doen tijdens de driftdive (door de stroming mee laten zweven) en wisten we dus van te voren dat we op een bepaalde plek aan een rifhaak met touw zouden hangen. Wat overigens ontzettend gaaf was om mee te maken.

Het koraal is werkelijk prachtig, veelzijdig, kleurrijk en erg gezond. Met duizenden verschillende dieren, uiteraard de manta's, af en toe kwamen we er weer een tegen op andere locaties. Van reuzeschildpadden tot alle soorten en maten en kleuren vissen, ook de enorme Napoleon vissen, Sweetlips vissen en Baracuda's, van octopus tot kreeft tot nunibranchs (naaktzeeslakjes) en van zeepaardjes tot de ongevaarlijke rif haaien. Mijn favoriet is toch wel de reuzenschildpad en de grote Sweetlips. Enorme grote en relaxte beesten onder water, indrukwekkend om er tussen te zwemmen. De duik die het meeste indruk maakte is toch wel die met de manta's en een vroege ochtendduik, waar echt waanzinnig veel vissen waren. Van haaien tot enorme scholen verschillende vissen. Waar je ook keek, overal waren vissen...... echt geweldig. Ik had m'n wat oudere Go Pro camera zonder WiFi- mogelijkheid mee en kan pas thuis op de computer zien of de opnamen goed geworden zijn. Hopelijk staat er wat fatsoenlijks op! Tot die tijd moeten we het doen met de prachtige foto's van de duikschool, die met professionele apparatuur gemaakt zijn. En nog een filmpje van een gast die in 2015 ook met de Mastro Aldo mee is geweest.  Check: https://youtu.be/ygsdatN2PxY (vanaf 1.40 starten de onderwater opnamen, die van de manta's zijn fantastisch! ) en een filmpje van de duikschhol https://youtu.be/9i8HiWUCaS0

IMG_4063IMG_4059

IMG_4061IMG_4209

Het moge duidelijk zijn, ik heb enorm genoten van deze dagen en vond het een geweldige en onvergetelijke belevenis en afsluiting van deze reis. Want dat is het helaas........ het einde komt in zicht....... Ik ben nu terug op Bali voor de laatste paar dagen en land zaterdag om 15.30 uur weer op Schiphol. Nog even niet aan denken........ ik dompel me nog even weer onder in het heerlijke Balinese leven!

1. Anja:
    18 juli 2017
    Wat weer een prachtig verhaal, ik heb genoten.
    wat heb jij wat te vertellen als je terug bent.
    super mooie foto's
  2. Annemarie:
    18 juli 2017
    Fantastisch weer !!! Goede reis terug naar Exloo !
  3. Conny:
    18 juli 2017
    Geweldig om je verhalen te lezen Cis. Wat een ervaring!!
  4. Ina Dekker:
    Nice!!
  5. Jos:
    18 juli 2017
    Heerlijk verhaal, nu weer bijna terug maar nog ff genieten can het relaxte Bali. En daarna.......... Gewoon nadenken over je volgende trip
  6. Ilze:
    19 juli 2017
    Zooo een hele gave foto van jou op Padar Island!! En die Mantra's enorm!
    Goede terugreis!
  7. Roelof |Hoving:
    20 juli 2017
    Mooi verhaal weer Ciska en prachtige beelden. Ben zelf niet zo'n vissenliefhebber, maar t is fantastisch om te zien. De ene foto in dat mooie landschap met jou is ook geweldig mooi. Geniet nog even en dan weer naar Exloo. Daar hebben ze alleen op woensdag vis. :)
  8. Gé Wierenga:
    20 juli 2017
    We proeven nu al een beetje heimwee!!!!
    Heerlijk om de reis met deze duikdagen af te sluiten.
    We zien uit naar de dag dat je weer onze overbuuf bent. XXXXXXXXXXX
  9. Janny hornstra:
    20 juli 2017
    Ook wij als lezers mochten genieten van je avontuur Ciska. Je kan met vele goede herinneringen terug kijken op fantastische maanden. Heel goede reis terug.✈️
  10. Marja Doek:
    21 juli 2017
    Begin maar een boek Ciska, je schrijft prachtig, het leest heerlijk weg
  11. L lanting:
    22 juli 2017
    Het is zaterdagmiddag en ik zit net jou blog te lezen , weer mooi geschreven en da je dit allemaal durft , prachtige foto s . Je zit nu in het vliegtuig en komt straks aan in Nederland ook mooi . Wens je een goede vlucht , en kom goed aan . Dit pakken ze je niet weer af .